Ákos és a HR? (A HR=Hivatalos Rockzenész)

Kovács Ákost elsősorban rockzenészként, íróként/költőként ismeri a közvélemény, viszont a 2010-es Personal Hungary személyügyi szakkiállításon Ákos közel egy órát arról beszélt, hogyan választja ki munkatársait, miként kezeli vezetőként a munkahelyi konfliktushelyzeteket. Vajon Ákos tart-e teljesítmény értékelő megbeszéléseket? Hogyan motiválja a munkatársait? Közel tíz év távlatából is aktuálisak lehetnek ezek a kérdések, és a válaszokat is érdemes meghallgatni.

“Humánerőforrás témákban hitelt érdemlően megszólalni? Nekem? Amennyiben ez valóban az én feladatom ma, nem kétlem, rövid lesz a blokk”- vezette fel csipetnyi humorral saját fórumát Ákos, de a rövidségre és a hiteltelenségre is rácáfol az egyórás beszélgetés.

(Teljes hanganyag az írás végén megtalálható)

A HR Ákos életében csupán látszólag ismeretlen fogalom. A munkáját támogató stáb ugyanis 80-100 fő körül mozog, így óhatatlanul is foglalkoznia kell személyügyi jellegű kérdésekkel – még akkor is, ha rockzenészként mindezt más fogalomrendszerben éli meg.

“Annak ellenére, hogy közgazdászként végeztem 1992-ben, úgy érzem, teljes mértékben távol áll tőlem a munkáltató-üzletember arculat – mindezek helyett inkább emberközeli egyéniségnek érzem magam”

Kiválasztás, toborzás témakörével Ákos 2001-ben találkozott először, amikor Madarász Gábor „felmondott”. Madival jó barátokként váltak el, és az idei, 2019-es turnén újra együtt zenélnek. A 2001-es távozás után viszont új gitáros kellett a zenekarba, a kiválasztási folyamat alapvetése: az emberi rezonálás fontosabb, mint a szakmai/zenei tudás. Ákos kiválasztási módszere nagyon egyszerű. Elvárást nem fogalmaz meg előre és általában először koncertfelvételeket ad a jelentkezőknek ebből kell kiválasztaniuk 3 dalt. Több támpont nem nagyon van, pl kottát sem kapnak a felkészüléshez. Ezután személyesen kell bemutatni a hangszeres tudásukat és aki remekelt, az maradhat. A szűrőn egyébként nehéz átmenni és ennek nem szakmai okai vannak.

“Más területen is rengeteget számít, ki mennyire illik bele a csapatba- zenészeknél ez különösen igaz. Aki egy régebb óta összeszokott csapatba akar csatlakozni ebben a körben, kicsit olyan helyzetbe kerül, mintha száguldó expresszre kellene felugrania. Ha sikerül megugrania a “lécet”, maradhat.”

Nem mindegy például, ki mennyire veszi a lapot, ha például a meghallgatás előtt egy régebbi kolléga elkezd vele viccelődni. A “gyűrődést” zenészként különösen bírni kell. Elég csak arra gondolni, hogy vészelik majd át, ha órák hosszat össze lesznek zárva egy turnébuszban.

A másik csapásirány, ahol Ákosnak időnként a HR-munkatárs szerepét is magára kell öltenie, az saját vendéglátó egysége, a budai Andante Borpatika.

“A személyzet, a felszolgálók kiválasztásánál sem a technikai tudás számít elsősorban. Szakmai fogásokat, gyakorlati dolgokat hamar meg lehet tanulni – viszont azt, hogy valaki becsületes, tisztességes legyen, nem a munkáltató feladata és tiszte pótolni. Igazság szerint nincs is rá ideje.”

Ákos mindent egybevetve empatikus főnöknek tartja magát. “A kollégák szerint néha túlzottan engedékeny vagyok – mondhatni, fát is vághatnának a hátamon. Igyekszem felmérni, ki mennyire terhelhető és ennek figyelembevételével adni neki feladatot. A munkatársaimnál sem kritérium, hogy fanatikusan szeressék a dalaimat. A fő szempont, hogy a munkájukat – a webtervezést, a zenélést stb. – szeressék elsősorban, mert akkor tudnak igazán jó teljesítményt nyújtani.” A retorziók alkalmazása, a kritikák megfogalmazása nem tartozik az erősségei közé-az esetleges elbocsátás közlése még úgy sem. “Nem jó érzés ajtót mutatni hasonló érdeklődésű, tehetségű embereknek, akikkel rengeteg közös élmény is összeköt” – jegyzi meg HR-es énjéről.

Számomra a legérdekesebb kérdés, amit Ákos feltett egy interjún: „Van Isten, vagy nincs?”

A válasz meghallgatható a következő linken:

(A 38. percnél lemerült az elem a mikrofonban, de ez nem vesz el az élményből – végig nagyon jó a hangminőség!)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.