Mit ér a tudás, ha magyar? Második rész. Miért sárga a taxi és hogy jön ide Al Capone?

Jelenleg a világ egyik legrégebbi és legismertebb autókölcsönzője a Hertz company, immár több mint 90 éves… A vállalat alapítója John Daniel Hertz, akiről a magyar kiadású Forbes magazin egy vélemény cikkben, végig helytelenül, szlovákként emlékezett meg.

Tehát a Hertz company alapítója, született Herz Sándor, magyar származású amerikai üzletember. Az Ő nevéhez fűződik többek közt az is ,hogy a taxik sztenderd színe a sárga.

John Daniel Hertz (1879. április 10. – 1961. október 8.) magyar származású amerikai üzletember, lótenyésztő, a Hertz Autókölcsönző létrehozója. Herz Sándor néven született egy zsidó származású családba. Hat esztendős volt, mikor a család 1885-ben kivándorolt az Amerikai Egyesült Államokba. Vezetéknevét ettől kezdve t-betűvel, ,,Hertz”-ként használta, míg a Sándor keresztnevet Johnra változtatta. Újságárusként kezdte pályafutását. Hamarosan ökölvívó meccsekről szóló tudósításokkal, újságírással is megpróbálkozott.

1910-es években Chicagóban a taxiszolgáltatásra nagyon sok panasz érkezett. Általánosan elmondható volt, hogy a gépkocsik piszkosak voltak, a gépkocsivezetők barátságtalanok és a szolgáltatás drága volt. Ráadásul a tarifát mindenki maga szabta meg.

Sándor rendkívül innovatív volt, és az első évben 40 gépkocsival elindította saját taxi vállalkozását. Sikeresen fejlesztett és gyorsan népszerűvé vált a szolgáltatásával:

  • a viteldíjakat a felére csökkentette.
  • a gépkocsivezetőket egyenruhába bújtatta, képezte.
  • megszervezte a központi előrendelési rendszert és a taxik telefonon is hívhatók lettek.
  • a szervezési intézkedéseken túlmenően különös figyelmet fordított a gépkocsik megjelenésére és tisztaságára, a minőségi követelményekre is.
  • külső megjelenésében a fekete gépkocsik helyett sárgára festett autókat üzemeltetett, ami könnyen felismerhető volt.
  • a chicagóiak számára a sárga taxi egyet jelentett a mindig tiszta, címre hívható gépkocsival, udvarias, pontos gépkocsivezetővel és olcsó szolgáltatással.
  • a fejlesztéseknek és a sztenderdeknek köszönhetően rendkívül költséghatékonyan tudta üzemeltetni a taxi társaságot, ami a későbbiekben Chicagón kívül is terjeszkedett, és minden nagyobb amerikai nagyvárosban működött.

Egy év múlva a kezdeti 40 helyett már 2700 sárga taxi robogott Chicago utcáin. Hertz volt az Egyesült Államok városaiban a taxikat ma is megtestesítő “yellow cab”, a sárga taxi ötletgazdája.

A taxi vállalat egyik leghíresebb ügyfele maga Al Capone volt, aki a későbbi autókölcsönző üzletág egyik legjelentősebb ügyfele lett… az olvasók fantáziájára bízom, hogy ezeket az autókat mire használták.

Természetesen ezt a gyors üzleti fejlődést a versenytársak sem nézték jó szemmel, és a 20-as évek Chicagoja véres leszámolások és megtorlások helyszíne volt, számtalan halálos áldozattal.

Végül 1929-ben Hertz eladta a Yellow Cab Company-t a Checker Cab-nak, és ez a döntés vetett véget egy hosszú évekig elhúzódott véres és halálos taxi-háborúnak Chicagóban.

Néhány további érdem, ami Herz Sándor nevéhez köthető:

  • a motorizáció rohamos fejlődése következtében folyamatosan növekvő közúti forgalom szabályozására Hertz javasolta a polgármesternek a közúti jelzőlámpás csomópontok kiépítését, és ennek költségeit a taxi-közlekedés fejlesztésének érdekében magára vállalta.
  • az autógyárak által abban az időben megépített gépkocsik nem vették figyelembe a taxi szolgáltatás sajátosságait, az utasok kényelmét, ezért Hertz a saját céljaira kifejlesztett egy taxinak kiválóan alkalmas gépkocsit, melynek egy példánya a társaság Park Ridge-beli székházában ma is látható.
  • 1931-ben Hertz az egyik fő részvényesévé vált a Paramount Pictures filmstúdiónak
  • mivel az általa épített gépkocsik vezető nélküli bérbeadásra is alkalmasak voltak, együttműködést kezdeményezett Walter Jacobsszal, az 1918-ban létesült Ford Autókölcsönző alapítójával, majd 1923-ban megvásárolta az autókölcsönzőt és ettől az időtől kezdve a társaság neve Hertz Autókölcsönző.
  • a Hertz társaság az idők során számos technikai, szolgáltatás-technológiai újítást, szervezési intézkedéseket vezetett be, így elsőként alkalmazta a bérleti díj kifizetésére is használható hitelkártyákat, kialakította az autókölcsönzés hálózati rendszerét.

A Hertz Sándor által alkalmazott alapelvek, a folyamatos innováció, valamint a minőségi követelmények érvényesítése az ügyfelek érdekében, végigvonul a társaság történetében.

Az elöző rész:

https://bconnected.hu/tudas-ha-magyar/